Céline van Aalst is stemcoach voor het bedrijfsleven en de overheid. Zij is aan de Toneelacademie Maastricht verbonden als stem-, spraak- en expressietrainer. Ook is ze de sprekerscoach bij TEDx Eindhoven. Elk jaar volgt zij zelf trainingen op het gebied van stem, coaching en training om waardevolle bijdrage te leveren. Met haar bedrijf Your Voice Power wil zij anderen inspireren en persoonlijke en zakelijke groei stimuleren.

Wanneer we telefoneren, hebben we alleen onze stem om te communiceren. Dat zorgt ervoor, dat het heel belangrijk is om te weten hoe je je stem nu het best kunt gebruiken aan de telefoon. Daarvoor is het niet alleen belangrijk dat je weet wie je aan de lijn hebt, maar het is ook super belangrijk dat je zelf weet wat je doel is. Op welke manier kunnen we onze stem zo inzetten, dat we gemakkelijk contact ervaren aan de telefoon, waardoor verkopen en adviseren ook gemakkelijker wordt?

Weet wie je aan de lijn hebt

Met wie spreek je? Is het een man of een vrouw en welke functie heeft diegene? Dit is heel bepalend voor hoe je je stem het best kunt gebruiken. Ook al zie je de ander niet, visualiseer hem of haar dan en richt je boodschap dan naar diegene.

Weet wat het doel is van het gesprek

Misschien bel je een klant op om iets te verkopen of geef je telefonisch advies. Of wil je de ander overtuigen van je idee. Als je weet wat je doel is, is het veel gemakkelijker om je stem daarop aan te passen. Zo zul je veel anders klinken als je een klant wilt overtuigen van jouw boodschap, dan wanneer je informatie wilt krijgen van de ander.

Gebruik je lichaamstaal optimaal

Ook al ziet de ander je niet wanneer je telefoneert, je klinkt heel anders wanneer je onderuit gezakt zit, dan wanneer je rondloopt. Ook klink je heel anders wanneer je veel spanning in je lichaam hebt, dan wanneer je je ontspannen voelt. Zorg ervoor dat je geen onnodige spanning in je lichaam hebt. Loop rond, maak gebruik van gebaren en mimiek. Het zal je helpen gemakkelijker de juiste telefoonstem te vinden.

Pas je stem aan op de ander

We versterken het contact en bouwen rapport, wanneer we ons ook op stemniveau aanpassen op de ander. Luister eens aandachtig naar het spreektempo, de toonhoogte, het volume en de stemkleur van de ander. Wanneer je je eigen stem daarop aanpast, krijg je gemakkelijker contact.

Op welke manier gebruik jij je stem aan de telefoon?

 

 

 

GRATIS STRATEGIE GESPREK

Maak nu direct een online afspraak!

Maak afspraak
× Hoe kan ik je helpen? Available from 09:00 to 17:00

Pin It on Pinterest

Share This